onsdag 4 juli 2012

Lärartycket #59 - Lärarlivet är bäst på sommaren!

Lärarlivet är bäst på sommaren! Så brukar lärare skoja ibland, och jag ska väl inte sticka under stol med att jag tycker om att vara ledig. Det är ju skönt att vara ledig! Jag längtar tillsammans med mina elever efter sommarlovet, påsklovet, sportlovet, höstlovet och jullovet. Men finns det något tråkigare än en tom skola?

Mina lärardagar kan vara tunga, lätta, lyckliga, intensiva, trötta, glada, ledsna, spralliga, äventyrliga... Ja, de kan vara precis på alla sätt, precis som i alla yrken - för så är ju livet! Livet händer på mitt jobb. 25 livs levande människor har det funnits i mitt klassrum i år. 25 människor som dessutom ska fungera som en grupp. Det är en utmaning att få hjälpa till att leda dem i deras lärande och finnas med i deras liv som en viktig person.

Att få lära känna en massa nya individer och försöka förstå hur de tänker och fungerar, det är så spännande! Jag tror på de ärliga mötena mellan människor. Möten då jag verkligen är genuint intresserad av att hjälpa, förstå, tänka tillsammans med osv. Jag är inte lika bra på det varje dag, men jag försöker.



Varför blev jag lärare? Ja, det fanns väl tre anledningar; juni, juli och augusti. Nej, jag är förstås ironisk (men ÅH så många gånger man hört den). Jag hoppade in på lärarhögskolan direkt från gymnasiet, och det var väl främst för att jag "gillade att arbeta med barn". Jag hade haft lite praktik i skola/förskola under högstadiet/gymnasiet och tyckte nog att det verkade ganska "lätt". Så naivt det var, på många sätt.
Nu har jag varit lärare i tolv år, och lärt mig att läraryrket är så oerhört mycket mer än vad jag trodde då. Jag lär mig hela tiden och ingen dag är den andra lik. Det har varit en fantastisk resa!

Jag lär mig av livet, och livet händer hela tiden. Så mycket jag har lärt mig av alla föräldrar, kollegor och elever! Och jag kommer att fortsätta att lära mig mer och mer hela tiden. Hela tiden utveckling tillsammans med eleverna. Vi lär oss av och med varandra och hjälper varandra i livets alla skeden.

Vad har jag till exempel lärt mig i år?
  • Hur en kyrkorgel ser ut inuti och hur den fungerar.
  • Vad en vattensalamander behöver för att överleva.
  • Hur man slår flinta.
  • Hur en kamrem ser ut och hur den fungerar. 
  • Att Martin Widmark (författare) gillade att spela fotboll när han var liten.
  • Hur man kan behandla cancer med guldmedicin.
  • Att det finns en massa spännande fantasiplaneter i universum där det bor engelsktalande aliens.
  • Att 2+2=2, om det är två halvor plus två halvor som då blir två hela. ;-)
  • Att Sean Banan har en himla bra kondition!
  • Olika konståkningspiruetters namn (och nej, jag försökte mig inte på att göra dem för då hade jag inte varit så hel längre)
  • Att fisarna bildas i tjocktarmen.
  • Hur levde man på forntiden?
  • Att släppa taget lite, och låta barnen leda mig. De har så många kloka tankar och idéer, de ser inte hindren utan vill pröva och försöka.
Inuti en orgel

Läraryrket är fantastiskt vackert - och fantastiskt roligt!
Inte alla dagar, eftersom vi lever livet - och livet är inte alltid vackert och roligt. Men vi har varandra även i de tunga stunderna, och vi lär oss av alla stunder.

Lärare - låt oss lära tillsammans med våra elever och upptäcka världen ihop! I livets alla stunder! Genuint intresserade och ärligt nyfikna på varandra - det kan inte bli fel!

Jag kommer aldrig att bli "färdig", jag kommer hela tiden att utvecklas om jag vill det. DET känns fantastiskt!

1 kommentar:

Annelie Björk sa...

Blir helt tårögd när jag läser det du skrivit!!! Precis så det ska vara!!! Vägleda, uppmuntra, stödja, vägleda ett barn kan också vara att såga ifrån att något inte är ok, ju äldre barn, ju tydligare kan man vara. Kraven ökas liksom när man blir äldre!!